Kwartje van Kok.

No. 4                                                                                                 18 juni  2002

Kwartje van Kok.

Graaien is voor onze overheid de afgelopen jaren DE favoriete bezigheid geweest.

De kranten staan op dit moment vol van het feit dat talloze ondernemers profiteren , of geprofiteerd hebben, van het invoeren van de euro maar onze overheid kan er ook wat van. Vooral de prijzen van benzine en diesel rijzen de pan uit. Samen met de flitspalenplaag en de bonnen voor 10 km of minder te hard rijden zijn dat de grootste gruwelen van de gemiddelde Nederlander. Kijk voor de aardigheid eens op internet en tik dan eens in ‘Het kwartje van Kok”. Honderden sites komen dan beschikbaar die allemaal om het hardst schreeuwen dat het allemaal niet langer kan en dat wij, Nederlanders,  gewoon worden bestolen. De leukste site, al was het alleen maar om de naam , was “PakdeDief.nl.

Natuurlijk kom je dan ook de site tegen van de man die tegen dit alles een muur zou optrekken, een wal zou aanleggen, die aan dit grote graaien van de overheid een einde zou maken. Pim-Fortuyn.nl natuurlijk. Wist u, tussen twee haakjes, dat die site al meer dan 3 miljoen bezoekers heeft getrokken?.

Maar goed, we hadden het over het graaien en de prijs opdrijvende aspecten van de euro. de overheid geeft de ondernemers de schuld en de kiezers leggen de schuld bij de overheid.

Enkele voorbeelden. De overdrachtsbelasting, weet u wel de belasting die je moet betalen als je een huis koopt. Door de enorme stijging van de huizenprijzen bracht deze belasting in 1990 nog maar 1,2 miljard op, nu 4,7 miljard. Staatssecretaris Bos ziet echter geen enkele aanleiding om het tarief te verlagen. Kassa.

UMTS veilingen. U herinnert zich dat nog wel. Het verkopen bij opbod van etherfrequenties bracht 6 miljard in de staatskas. Kassa dus. Maar wie betaalden zoveel geld voor deze etherfrequenties. Juist ja, de KPN mobile, Libertel, Dutchtone, Telford enz. En hoe komen die bedrijven dan aan al dat geld?. Van ons natuurlijk, via de hogere telefoonrekening en de aanschaf van mobile alles kunners. Sinds 1992 is de inflatie, de geldontwaarding, nog nooit zo hoog geweest in Nederland.

De BTW. Onlangs met 1% verhoogt naar 19%. Alleen deze verhoging zorgt volgens de deskundigen al voor een extra inflatie van 0,8 tot 1 procent.

Energiebelasting, Ecotax en de invoering van de euro zelf. Het roer moet dus om volgens al deze kranten en internetsites.

Persoonlijk vind ik echter dat “Kwartje van Kok”, het ergste. Moet u zich eens indenken al vanaf 1991 betalen wij een kwartje extra voor een liter brandstof omdat Wimmetje Kok als toentertijd minister van financiën in het kabinet Lubbers plotseling geld tekort kwam Onderweg naar het Catshuis kneep hij plotsklaps in de remmen, stapte van zijn fiets af, en dacht  “Ik pik het gewoon van die automobilisten”.

Ja, zo moet het ongeveer gegaan zijn. Er was geen enkele aanleiding om juist die groep aan te pakken en toch deed ie het. Hij was er overtuigt dat iedereen toch wel door zou blijven rijden. Dus , kassa. Natuurlijk verzon hij wel een reden om het idee aan de man te brengen. “Goed voor het milieu”, zei hij. Want nu  zouden er veel minder kilometers worden gereden en dus het fileprobleem ook ineens opgelost zijn. Ja, liegen kon die als minister al als de beste. Later zou die er als minister president op promoveren.

Trouwens, over hoeveel geld praten we hier eigenlijk. Moet u eens proberen dat uit te rekenen.

Dat is bijna niet te doen. Dan krijg je zo iets als 5 miljoen auto’s rijden gemiddeld 20 duizend kilometerper jaar. Dat is dan totaal 100 miljard kilometers. Met een gemiddelde van een op tien is dat dan weer 10 miljard liter. 10 miljard maal een kwartje is dan 250 miljoen gulden En dat dan 11 jaar lang en dan reken ik nog niet eens mee dat we inmiddels samen over bijna 10 miljoen auto’s beschikken. Bijna 3 miljard dus. Exclusief rente en nog in guldens berekend.

Volgens velen gewoon van ons gestolen. En zijn we minder gaan rijden. Nee, dus. Ik 1907 kwam men in New York met paard en wagen twee keer zo snel vooruit dan thans met een auto in het hedendaagse verkeer. Gelooft u me niet. Het is toch echt waar. Het lukt de regering gewoon weg niet ons uit de auto te jagen. Maar gerechtigheid zit eraan te komen. Dank zij de LPF gaan na elf jaar dan toch ons kwartje terug krijgen. Nee, niet met terug werkende kracht. Zo eerlijk zijn regeringen nou ook weer niet. Een minister van het Paarse kabinet vond dat dit kwartje al lang geregeld was. Tinus Tolpoort, bijgenaamd Minister Netelenbos had het al afgeschaft. “We hoeven nooit meer over dat kwartje te zeuren”, zei ze vorig jaar november. In 2004 krijgen we kilometerheffing en schaffen we dat kwartje extra af. VVD kamerlid Hofstra probeerde het nog even. “Automobilisten blijven dat kwartje natuurlijk wel betalen. “We schaffen het niet af u gaat het alleen op een andere manier innen”, zo merkte hij terecht op. Netelenbos ontkende dat met klem. “Het kwartje zit straks niet meer in de accijns maar in de kilometerprijs”.

“Als je minder rijdt, betaal je het niet meer”. Nee, Tinus als je je auto gewoon laat staan betaal je helemaal niks meer. Maar daar hebben de meesten van ons dat ding niet voor. De paarse logica die we de komende tijd hopelijk niet meer tegen gaan komen. Graaien zal niet zo makkelijk meer gaan. Zelfs niet voor Bram Peper. Weet u wel de ex burgemeester die er met vrouwlief jaarlijks enkele keren op kosten van de stad Rotterdam er op uit trok. 64 duizend gulden krijgt de gemeente nog van hem.
Maar niemand die een deurwaarder stuurt.

Misschien de LPF straks.

Ik heb er vertrouwen in.

De Geitenbreier